WebwinkelKeur

Modern Keurmerk, Ouderwets vertrouwen!

WebwinkelKeur is het keurmerk dat meer transparantie en veiligheid brengt in de markt van het online winkelen. Wij controleren of onze leden voldoen aan wetgeving en belangrijke informatie op een duidelijk manier op hun webwinkel vermelden. Jij als klant beoordeelt onze leden zodat we weten hoe deze in de praktijk presteren. Op deze manier worden webwinkels zowel door jou als door ons beoordeeld. Dubbele zekerheid dus!

consumentenBij WebwinkelKeur leden heb je de zekerheid dat:
✓ Adresgegevens door ons gecontroleerd zijn
✓ Contactinformatie als telefoon, e-mail, KVK en adres goed vindbaar zijn
✓ Je zonder problemen gebruik kunt maken van je 14 dagen bedenktijd
✓ Je jouw geld binnen 14 dagen na retour terug hebt
✓ Prijzen duidelijk vermeld staan
✓ We kunnen bemiddelen bij geschillen of een bindende uitspraak kunnen doen via Digidispuut.nl
✓ Je echte klantbeoordelingen over de webwinkel kunt delen en bekijken
✓ De webwinkel heeft ingestemd met de WebwinkelKeur gedragscode

De meerwaarde van WebwinkelKeur

Het WebwinkelKeur staat voor betrouwbare klantvriendelijke webwinkels. Onze leden voldoen aan de belangrijkste Nederlandse wetgeving, hun identiteit is gecontroleerd en het staat iedere klant vrij een klantbeoordeling te plaatsen welke onafhankelijk gemodereerd worden door WebwinkelKeur. Bij geschillen kun je gebruik maken van geschilbemiddeling of een bindende uitspraak door DigiDispuut.

Bij webwinkels met het WebwinkelKeur weet je zeker dat: groei
– De identiteit van de webwinkel gecontroleerd is
– De webwinkel voldoet aan en getoetst is op de belangrijkste Nederlandse wetgeving
– De webwinkel meerdere manieren biedt om contact op te nemen
– Klantbeoordelingen onafhankelijk geplaatst kunnen worden
– De webwinkels algemene voorwaarden en een privacy statement duidelijk beschikbaar stellen
– Je bij WebwinkelKeur terecht kunt voor geschilbemiddeling
– Je bij Digidispuut.nl terecht kunt voor een bindende uitspraak

Controle door WebwinkelKeur + Klantbeoordelingen

Webwinkel Keur is uniek omdat het een gedragscode combineert met klantenervaringen. Elke deelnemer wordt door ons beoordeeld op een vaste checklist van punten. Hiermee controleren we o.a. of het duidelijk is met wie je zaken doet, wat je afspreekt en of de gegevens op de webwinkel overeen komen met de KVK inschrijving.

Klikken op het webwinkel keurmerk bij aangesloten webwinkels geeft je de mogelijkheid om jouw ervaring te plaatsen met de betreffende webwinkelier of ervaringen van andere klanten te vergelijken. Dit geeft meer zekerheid omtrent klantvriendelijkheid en service, onderdelen die niet te beoordelen zijn met regeltjes en door andere keurmerken verwaarloosd worden.

Geschilbemiddeling

Mocht je ondanks al deze zorgen toch verwikkeld raken in een onenigheid met een aangesloten webwinkelier, dan kun je terecht bij onze onafhankelijke geschillencommissie. Deze doet een bindende uitspraak in de zaak, zo voorkom je onnodig hoge kosten.

Herkenning WebwinkelKeur

Het WebwinkelKeur is een privaatrechtelijk keurmerk geregistreerd bij het BOIP onder registratienummer 0954254. Je herkent een lid aan het volgende logo welke klikbaar is en verwijst naar de ledenpagina op WebwinkelKeur, de afmetingen kunnen echter verschillen:

WebwinkelKeur Webwinkel Keurmerk

Controleer ook altijd zelf naast de echtheid van het keurmerk op recente klantervaringen en betrouwbaarheid. Hoewel WebwinkelKeur periodiek zijn leden controleert, kan er nooit 100% zekerheid geboden worden. Zijn er problemen, neem dan contact met ons op zodat wij actie kunnen ondernemen of een oplossing kunnen bieden.

Beoordeeld door jou!

Elk lid bij WebwinkelKeur verzameld ook klantbeoordelingen. Op deze manier controleren we onze leden niet alleen op papier, maar ook in de praktijk. We zijn hiermee als keurmerk uniek.

Controleer altijd ervaringen

We raden consumenten aan nooit blind te varen op een keurmerk, maar ook klantbeoordelingen te controleren. Dit kan o.a. via de ledenpagina op WebwinkelKeur.

customerreviews

Hoe betrouwbaar zijn klantbeoordelingen?

WebwinkelKeur doet haar uiterste best om fraude met klantbeoordelingen te bestrijden. Zo is het voor onze leden niet mogelijk om negatieve beoordelingen te censureren. Het beheer van de klantbeoordelingen vindt onafhankelijk plaats door Stichting WebwinkelKeur.

Ons systeem kent daarin ook diverse beveiligingen om frauduleuze positieve beoordelingen te voorkomen. Zo hebben we een algoritme dat misbruik signaleert en koppelen we waar mogelijk beoordelingen aan echte bestellingen uit de webwinkel software.

Tips bij het lezen van beoordelingen

Als consument is het goed om kritisch te zijn, dit kan o.a. door klantbeoordelingen te lezen.

  • Hoeveel klantbeoordelingen zijn er? Meerdere klantbeoordelingen zeggen meer dan enkele beoordelingen.
  • Wanneer zijn deze beoordelingen geplaatst? Recente beoordelingen zijn belangrijk. Tevens zijn beoordelingen verzameld de laatste maanden een indexatie dat de webwinkel stabiel is.
  • Hoe gaat men om met klachten? Elk bedrijf maakt wel eens een foutje, negatieve beoordelingen zijn dus niet erg, belangrijk is echter dat klachten serieus worden genomen en er een oplossing volgt.
  • Controleer meerdere bronnen. Google bijvoorbeeld ook eens op de naam van de webwinkel en zoek naar meer ervaringen. Indien bekend verwijzen wij overigens op onze ledenpagina ook naar externe bronnen om de betrouwbaarheid van de webwinkel te beoordelen.

Ons gemiddelde is niet enkel gebaseerd op eigen beoordelingen, maar ook op reviews uit externe bronnen

Ons gemiddelde is niet enkel gebaseerd op eigen beoordelingen, maar ook op reviews uit externe bronnen

Wachttijd voor negatieve beoordelingen

Negatieve beoordelingen worden door ons systeem 14 dagen in quarantaine geplaatst. De reden hiervoor is tweeledig:

  1. Bij terechte klachten kan de webwinkel binnen deze termijn een oplossing bieden.
  2. Bij onterechte klachten (van bijvoorbeeld een concurrent) heeft de webwinkelier de mogelijkheid om dit bij ons te melden. Wij onderzoeken vervolgens de echtheid van de beoordeling.

Na deze periode van 14 dagen wordt de beoordeling publiek geplaatst. Het staat jou als klant altijd vrij om beoordeling te wijzigen wanneer het probleem goed verholpen is, dat is echter niet verplicht. Ons doel is om een zon realistisch mogelijk beeld te geven van de klantenservice van onze leden.

Verwijdering van beoordelingen

In principe verwijderen we geen beoordelingen, alleen bij grof taalgebruik of wanneer deze aantoonbaar onterecht zijn is verwijdering noodzakelijk. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer een concurrent onterecht een negatieve ervaring schrijft of een boze klant opzettelijk onwaarheden verteld. Belangrijk hierbij is dat we nooit de discussie aangaan over gevoelens, hiermee bedoelen we dat de ene klant heel ontevreden is wanneer een bestelling enkele dagen vertraging heeft, terwijl een andere klant dit minder erg vindt. We controleren dan ook alleen of de feiten juist zijn en geven in andere gevallen de webwinkelier de mogelijkheid om te reageren op de beoordeling. Onze gebruikersvoorwaarden zijn hierin leidend.

Controleer betrouwbaarheid van webwinkels

Controleer altijd of een webwinkel ook echt is aangesloten bij Stichting WebwinkelKeur. Elk lid heeft een keurmerk dat na het klikken op het logo verwijst naar de pagina met adresgegevens op WebwinkelKeur, controleer deze gegevens goed.

Je herkent een lid aan het volgende logo welke klikbaar is en verwijst naar de ledenpagina op WebwinkelKeur, de afmetingen kunnen echter verschillen:

WebwinkelKeur Webwinkel Keurmerk

Extra tips voor veilig online winkelen

Dat is echter niet het enige wat je kunt doen om veilig online te shoppen. Aanvullend hebben we een aantal tips om veilig te winkelen:

  • Lijkt iets te mooi om waar te zijn? Dan is het dat meestal ook!
  • Zoek op Google naar ervaringen met een bedrijf of webwinkel.
  • Wees extra alert bij de aankoop van electronica waaronder Apple producten, deze zijn populair onder oplichters.
  • Controleer altijd de echtheid van een keurmerk en vraag de keurmerkhouder om advies bij twijfel.
Webwinkel Keurmerk en klantbeoordelingen